باید توجه داشت که موسیقی و آهنگ خفن رپبهسرعت از انحصار سیاهپوستان بیرون آمد و سفیدپوستان هم به این سبک موسیقی روی آوردند و زیرشاخههای دیگری به آن افزودند تا برای خلق این موسیقی از ضرباهنگهای بسیار تند با فریاد خواننده آنکه صدایی خشن و خشدار دارد، حرفهای معمولی را فارغ از اخلاق و گاهی همراه با الفاظ رکیک موزون، سریع و پشت سر هم بیان کند. چراکه ازنظر طرفداران این سبک، سریع خواندن بهموازات استفاده از الفاظ نامناسب، جذابیت رپ را افزون میکند!
تحریف "رپ" در ایران
در این آشفته بازار، کشور ما نیز از موسیقی رپ مستثنا نشد و اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، بسیاری از خوانندگان جوان به آن روی آورند. اما چون بیشتر محتوای اشعار "رپ" حاوی الفاظ نامناسب، اعتراض، خشم، توهین و ناسزا بود، جامعه فرهنگی و نخبگان موسیقی سنتی به آن اعتراضات فراوانی را وارد آوردند تا جایی که قوانین بازدارندهای برای آن وضع شد.
امروزه عمدتاً اندوه، غم، خشم و اعتراض، در موسیقی رپ تجلی میکند و به همین دلیل، مورد توجه و علاقه بسیاری از جوانان قرار گرفته است. از سوی دیگر، از آنجایی که تولید این نوع موسیقی، بهعلت عدم انتشار آلبوم و کسب مجوز هزینه خاصی در بر ندارد، هر فردی، در هر استریویی با شعری که محتوا و استحکام ادبی ناچیز، اما مضمون اعتراضگونه داشت، خود را "رپ خوان" دانسته و مبادرت به تولید قطعات موسیقی کرد و متاسفانه همین روند زمینهساز رشد قارچگونه خوانندگان رپ در ایران شد.
"حسن علی شیری" (ترانهسرا)، درباره جایگاه اجتماعی موسیقی رپ و بازخورد آن در جامعه معتقد است که خاستگاه موسیقی رپ در نوع اصیل خودش که توسط سیاهپوستان به وجود آمده خاستگاهی اعتراضی داشته است؛ اگرچه حتی در کشورهایی مثل آمریکا نیز این نوع موسیقی تغییر وضعیت داده است. در کشور ما موسیقی رپ به شکل مجاز و قانونی نیست و ذاتاً هم رپ نمیتواند قانونی و مجاز باشد، چراکه هدف آن اعتراض و خروج از چارچوبها است. اگر بخواهیم موسیقی رپ را در چهارچوبی مثل مجوز محصور کنیم منطقی نیست و دیگر نمیتواند رپ باشد.
درواقع، نمیتوان موسیقی "رپ فارسی" را موسیقی اعتراضی نامید، هرچند که اغلب جوانانی که به سمت این گونه موسیقی میروند در ذات خودشان اعتراض وجود دارد، اما کلامی که ارائه میکنند اندیشه مترقی پشت آن نیست و تنها کسی میتواند در عرصه اجتماع حرف متفاوت بزند که اندیشهای داشته باشد و من اندیشهای را در رپ فارسی ندیدهام.
حجم صدا در موسیقی